CFP: 11th International IAWIS/AIERTI (International Association of Word and Image Studies / Association Internationale pour l’Etude des Rapports entre Texte et Image) Conference
XIth International IAWIS/AIERTI Conference
University of Lausanne (Switzerland)
10-14 July 2017
The eleventh IAWIS conference explores the impact of reproduction/reproducibility on artistic and literary creation, and on the textual and visual constructions of knowledge in the humanities. Multiple sessions will be dedicated to printmaking/thematic issues related to reproduction, including:
PRESS AND ILLUSTRATED BOOKS
- Reproducing Text and Image in the Ancient World
- Reproducing and recycling literary illustration from the 17th to the 21st century
- Que reproduit la première presse illustrée (17ème-19ème siècles) ?
- Nouvelles problématiques autour des revues illustrées – 19ème – 20ème siècles
- Imagination et visibilité romantiques
- Reproduction and Transformation. Images and objects of European political cultures from the 18th to the early 20th century
- Refusing Rote Reproduction: Transcending Traditional Mimesis in Book Illustration
Copy: How-to book. Practical aspects of copying in Italy from the 18th to the 19th century
- Transcréations par le texte et l’image : le cas des contes de Perrault et de Grimm
ARTS AND SHOWS
- Reproduction on stage I
- Reproduction on stage II
- La reproduction comme acte performatif. BD, arts de la rue et chars de carnaval
- Les tableaux vivants: contre-modèles de la reproductibilité technique?
- Reproduire l’éphémère. Les cultures du spectacle à la lumière des feux d’artifice
- Performing Texts: Pictures Replicated in Texts, Texts Reproduced in Pictures
EXHIBITIONS, MUSEUMS AND COLLECTIONS
- L’exposition reproductible. Du musée à la foire commerciale (19ème-20ème siècles)
- Beyond the Museum: Ekphrasis and New Media
- Reproduire pour collectionner, collectionner pour reproduire : le métier de l’iconographe
- Actualité du Musée imaginaire (Malraux): Les métamorphoses du Musée imaginaire
PRINTS: ENGRAVING AND PHOTOGRAPHY
- The Photograph and Its Narrative Shadow
- Idem ? Esthétiques et implications du facsimile
- Photography, Reproduction and Text
- Reimagined Meanings: Photographs Repurposed in Literature and Art
- Images d’un pays : reprise et circulation iconographique au 20ème siècle
- La représentation et la diffusion de l’histoire nationale par l’image imprimée dans l’Europe des Révolutions
- Art and Craft: From Mechanical Reproduction to Metamedial Re-Production
- L’image satirique en France et en Angleterre au 19ème siècle: appropriation, copies, transferts
- L’affiche – entre beaux-arts et publicité
- Landscape in Print
- Documentaires patrimoniaux : de la reproduction des archives photographiques et textuelles d’écrivains au refaçonnement de l’histoire littéraire
INTERNET
- La reproduction dans les dessins d’enfants
- The source code as the work of art
- Art history and history illustrated: the Internet and creativity
- La flânerie, le “Street View” et les pratiques de reproduction des images numériques
- L’oeuvre à l’heure de sa viralité numérique
- Image digitization, curation and mining: An altered or enriched case?
- An Internet Meme
CONTEMPORARY ART
- Appropriation art: The fine line between a copy and an original work
- (D’)après Ed Ruscha : le livre d’artiste et ses déclinaisons
- The Digital Artist’s Book: From Object to Event?
- Reproduction and Knowledge Production: Conceptual Writing in Art and Artistic Research
- Time, Reproducibility and the Avant-Garde
- Demediatized Media: Conceptualism and Reproducibility
- (Ré)appropriations
THEORIES AND CULTURES
- Reproduction et agir symbolique
- Jeux d’échos : hommage à Umberto Eco
- Ironic Reproductions: Benjamin’s blind spot and Baudelairean modernity
- « Translation » and « Reproduction » in the work of Walter Benjamin through the lens of its translations
- The Reproduction of the Other: Originality and Copy in a Cross-Cultural, Trans-Historical Perspective
- Ekphrasis: Reproducing the absent
- Tatouage et reproduction visuelle du Moyen-Âge à nos jour
[ssba]
University of Lausanne (Switzerland)
10-14 July 2017
The eleventh IAWIS conference explores the impact of reproduction/reproducibility on artistic and literary creation, and on the textual and visual constructions of knowledge in the humanities. Multiple sessions will be dedicated to printmaking/thematic issues related to reproduction, including:
PRESS AND ILLUSTRATED BOOKS
- Reproducing Text and Image in the Ancient World
- Reproducing and recycling literary illustration from the 17th to the 21st century
- Que reproduit la première presse illustrée (17ème-19ème siècles) ?
- Nouvelles problématiques autour des revues illustrées – 19ème – 20ème siècles
- Imagination et visibilité romantiques
- Reproduction and Transformation. Images and objects of European political cultures from the 18th to the early 20th century
- Refusing Rote Reproduction: Transcending Traditional Mimesis in Book Illustration
Copy: How-to book. Practical aspects of copying in Italy from the 18th to the 19th century
- Transcréations par le texte et l’image : le cas des contes de Perrault et de Grimm
ARTS AND SHOWS
- Reproduction on stage I
- Reproduction on stage II
- La reproduction comme acte performatif. BD, arts de la rue et chars de carnaval
- Les tableaux vivants: contre-modèles de la reproductibilité technique?
- Reproduire l’éphémère. Les cultures du spectacle à la lumière des feux d’artifice
- Performing Texts: Pictures Replicated in Texts, Texts Reproduced in Pictures
EXHIBITIONS, MUSEUMS AND COLLECTIONS
- L’exposition reproductible. Du musée à la foire commerciale (19ème-20ème siècles)
- Beyond the Museum: Ekphrasis and New Media
- Reproduire pour collectionner, collectionner pour reproduire : le métier de l’iconographe
- Actualité du Musée imaginaire (Malraux): Les métamorphoses du Musée imaginaire
PRINTS: ENGRAVING AND PHOTOGRAPHY
- The Photograph and Its Narrative Shadow
- Idem ? Esthétiques et implications du facsimile
- Photography, Reproduction and Text
- Reimagined Meanings: Photographs Repurposed in Literature and Art
- Images d’un pays : reprise et circulation iconographique au 20ème siècle
- La représentation et la diffusion de l’histoire nationale par l’image imprimée dans l’Europe des Révolutions
- Art and Craft: From Mechanical Reproduction to Metamedial Re-Production
- L’image satirique en France et en Angleterre au 19ème siècle: appropriation, copies, transferts
- L’affiche – entre beaux-arts et publicité
- Landscape in Print
- Documentaires patrimoniaux : de la reproduction des archives photographiques et textuelles d’écrivains au refaçonnement de l’histoire littéraire
INTERNET
- La reproduction dans les dessins d’enfants
- The source code as the work of art
- Art history and history illustrated: the Internet and creativity
- La flânerie, le “Street View” et les pratiques de reproduction des images numériques
- L’oeuvre à l’heure de sa viralité numérique
- Image digitization, curation and mining: An altered or enriched case?
- An Internet Meme
CONTEMPORARY ART
- Appropriation art: The fine line between a copy and an original work
- (D’)après Ed Ruscha : le livre d’artiste et ses déclinaisons
- The Digital Artist’s Book: From Object to Event?
- Reproduction and Knowledge Production: Conceptual Writing in Art and Artistic Research
- Time, Reproducibility and the Avant-Garde
- Demediatized Media: Conceptualism and Reproducibility
- (Ré)appropriations
THEORIES AND CULTURES
- Reproduction et agir symbolique
- Jeux d’échos : hommage à Umberto Eco
- Ironic Reproductions: Benjamin’s blind spot and Baudelairean modernity
- « Translation » and « Reproduction » in the work of Walter Benjamin through the lens of its translations
- The Reproduction of the Other: Originality and Copy in a Cross-Cultural, Trans-Historical Perspective
- Ekphrasis: Reproducing the absent
- Tatouage et reproduction visuelle du Moyen-Âge à nos jour
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.